12

شرکت‌های پتروایران و نفت‌ خزر تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

شرکت‌های پتروایران و نفت‌ خزر تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
شرکت‌های توسعه پتروایران و نفت‌ خزر به‌منظور گسترش زمینه‌های همکاری در حوزه فراساحل با توجه به توان تخصصی، مدیریتی و اجرایی خود تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
به گزارش شانا، تفاهم‌نامه همکاری شرکت‌های توسعه پتروایران و نفت خزر به‌منظور ایجاد و گسترش همکاری‌های علمی، فناوری، اجرایی و آموزشی برای رفع نیازهای موجود در صنایع کشور و ایجاد یک تعامل راهبردی بین دو طرف، بین مسعود پارسی، مدیرعامل شرکت نفت خزر و منصور مهرشاد، سرپرست شرکت توسعه پتروایران در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان امضا شد.
 
در این سند دو طرف مایل به اجرای آزمایش طولانی‌مدت تولید زودهنگام در میدان سردار جنگل هستند.
 
امکان‌سنجی و سپس مطالعه مفهومی با در نظر گرفتن الزام‌های ایمنی مورد نیاز و تجزیه و تحلیل اقتصادی، همچنین مواردی از قبیل انتخاب چاه، حدفاصل مخزنی، تکمیل چاه، تضمین جریان، تجهیزات درون‌چاهی، بستر دریا، انتقال هیدروکربن از بستر تا سطح و از سطح تا ساحل، تجهیزات فرآیندی سطحی، مطالعه نقطه دریافت هیدروکربن تولیدی در ساحل، بازرسی و تأیید تجهیزات و تأسیسات، آماده‌سازی یکی از دو حلقه‌ چاه حفاری‌شده در این میدان برای انجام آزمایش طولانی‌مدت چاه، آماده‌سازی تجهیزات سرچاهی در بستر دریا و انتقال هیدروکربن به سطح از جمله موارد مطرح در این قرارداد به‌شمار می‌رود.
 
از دیگر مسائلی که در این تفاهم‌نامه آمده است می‌توان به طراحی تجهیزات مورد نیاز فرآیند تولید زودهنگام روی سکوی حفاری و جانمایی آن، انتقال نفت به مخزن اولیه و حمل نفت به‌وسیله شاتل تانکرها به نقطه مقصد در ساحل، بررسی میزان گاز تولیدی و امکان‌سنجی تبدیل آن به‌عنوان سوخت مصرفی سکوی امیرکبیر، تأمین تجهیزات مورد نیاز عملیات، ایمن‌سازی چاه و ترک آن، تأمین منابع مالی مورد نیاز انجام عملیات اکتشافی و توسعه‌ای در بلوک‌های دارای اولویت حوضه خزر جنوبی و تأمین وسایل مورد نیاز برای انجام عملیات اکتشافی و توسعه‌ای در بلوک‌های دارای اولویت حوضه خزر جنوبی اشاره کرد.
 
علیرضا دانشی، مدیرعامل مناطق نفت‌خیز جنوب در آیین امضای این تفاهم‌نامه با بیان اینکه امضا تفاهم‌نامه‌های این‌چنینی می‌تواند برای جامعه تأثیرگذار باشد، تصریح کرد: امیدوارم این تفاهم‌نامه به برون‌رفت از تحریم‌ها و رفع مسائل موجود منجر شود.
 
وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های ویژه‌ای وجود دارد که نیاز به بررسی و دقت‌نظرهای بیشتر دارد، افزود: مجموعه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز آمادگی هرگونه همکاری و کمک برای پیشبرد اهداف مطرح شده در این تفاهم‌نامه را دارد.
 
مدیرعامل مناطق نفت‌خیز جنوب در پایان یادآور شد: کار و پیگیری مجموعه نفت خزر و پتروایران می‌تواند سهمی از بیکاری کشور را برطرف و درآمد کشور را افزون کند.
 
سرپرست شرکت توسعه پتروایران نیز در آیین امضای این تفاهم‌نامه اظهار کرد: با توجه به اینکه شرکت پتروایران چندین سال در زمینه‌های دریایی، فراساحل و به‌ویژه در زمینه شناور ذخیره‌سازی و پالایشی (FPSO) در ایران منحصربه‌فرد است و تجربه و سابقه بسیار خوبی داشته است، این تفاهم‌نامه در دستور کار قرار گرفته است.
 
منصور مهرشاد با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در منطقه دریای خزر وجود دارد، افزود: مجموعه پترو ایران این توانایی را دارد که در تمام عرصه‌ها مانند بحث‌های بالادستی، تأمین تجهیزات در شناور، بحث شناور ذخیره‌سازی و پالایشی (FPSO) و انتقال نفت و شناور همکاری کند.
 
مدیرعامل شرکت نفت خزر هم در این باره اظهار کرد: با انجام این تفاهم‌نامه، کارگروه راهبردی در حوزه‌های آزمایش بلندمدت چاه در میدان سردار جنگل تشکیل خواهد شد و برای تأمین ابزار و تجهیزات حفاری و اکتشاف و همچنین ساخت کالای داخل از ظرفیت هلدینگ پترو ایران استفاده خواهیم کرد.
 
وی گفت: با توجه به وجود منابع ارزشمند نفت و گاز دریای خزر و بحث ناترازی و برنامه‌هایی که برای استفاده از این منابع مطرح است بر اساس اولویت‌ها و سیاست‌هایی که تدوین خواهد شد با همت و کمک دوستان در پترو ایران به بهره‌برداری و توسعه خواهد رسید.
۲۷ دی ۱۴۰۲
کد خبر : ۲,۰۶۴

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.