12
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خبر داد:

تحقق 5 میلیارد دلار طرح جمع آوری گازهای همراه تا دو سال دیگر/ کشف بازارهای جدید صادراتی در دولت سیزدهم

تحقق 5 میلیارد دلار طرح جمع آوری گازهای همراه تا دو سال دیگر
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از اهمیت راهبرد طرح های مربوط به جمع اوری گازهای همراه خبر داد و گفت: در مجموع ۵ میلیارد دلار پروژه برای جمع‌آوری گازهای همراه تعریف شده است که تا پایان سال ۱۴۰۴ اجرایی خواهد شد.
به گزارش خبرنگار اعزامی NIOC به اهواز، محسن خجسته‌مهر صبح امروز (یکشنبه، ۲۴ دی‌ماه) در آیین گشایش چهاردهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان، با تاکید بر اینکه طرح های مربوط به جمع آوری گازهای همراه از جمله اولویت های اجرایی شرکت ملی نفت ایران است، گفت:  هم اکنون طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند و پیش بینی می شود که تا پایان دولت سیزدهم، تمامی طرح های مربوط به این بخش به بهره برداری برسد.
 
وی در ادامه از ظرفیت سازی برای اجرای این طرح ها خبر داد و با تاکید بر اهمیت جمع اوری گازهای مشعل گفت: کل گازهای مشعل و ظرفیتی که برای جمع‌آوری این گازها ایجاد می‌شود معادل ۲ میلیارد فوت‌مکعب (دو فاز استاندارد پارس جنوبی) است، که توانایی پشتیبانی از معادل 4 میلیون بشکه نفت تولیدی در کشور را خواهد داشت.
 
خجسته مهر با بیان اینکه هم اکنون پنج طرح بزرگ راهبردی در حوزه گازهای همراه تعریف شده است، گفت: با اجرای کامل این طرح ها، ضمن تحقق اولویت های زیست محیطی در مناطق نفتخیز و شیرین سازی بخش قابل ملاحظه ای از گاز استحصال شده، درآمدی معادل 2 میلیارد دلار در سال نیز برای صنعت نفت کشورمان به همراه خواهد داشت که بخش قابل ملاحظه ای از آن از محل تولید سالانه 5 میلیون تن اتان و اجزای سنگین تر خواهد بود.
 
معاون وزیر نفت در تشریح این پنج طرح راهبردی نیز گفت: در این میان 2 طرح مربوط به حوزه شرق کارون است که شامل پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس و پتروشیمی مارون می شود و علاوه بر آن طرح کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ (پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس) نیز در منطقه غرب کارون قرار دارد.
 
وی با یادآوری اینکه فاز اول NGL 3200 پیشتر به بهره برداری رسیده بود، از بهره برداری فاز دوم این طرح در اوایل سال آینده خبر داد و گفت، این کارخانه ظرفیت شیرین سازی روزانه حدود 500 میلیون مترمکعب گاز در روز را دارد.
 
خجسته مهر همچنین از احداث کارخانه گاز و گاز مایع ۳۱۰۰ (دهلران) در منطقه ایلام نیز به عنوان یکی دیگر از طرح های راهبردی جمع آوری گازهای مشعل یاد کرد و گفت: در نظر داریم این طرح را نیز تا پایان امسال به بهره برداری برسانیم.
 
وی اضافه کرد: در صورت به مدار آمدن NGL 3100، امکان جمع آوری روزانه 230 میلیون فوت مکعب گاز وجود خواهد داشت.
 
معاون وزیر نفت تاکید کرد: هم اکنون حدود 75 میلیون مترمکعب از گازهای همراه نفت جمع آوری می شود که عمدتا فرآیند اجرایی ان از طریق NGL ها یا ایستگاه های تقویت فشار گاز در خوزستان است.
 
مطالبات دولت سیزدهم و دستاوردهای دو ساله صنعت نفت
 
خجسته مهر در بخش دیگری از صحبت های خود به مطالبات جدی دولت سیزدهم از صنعت نفت پرداخت و گفت: افزایش میزان تولید نفت و گاز و تعریف بازارهای جدید صادراتی، از مهم ترین مطالبات دولت مردمی بوده است که شرکت ملی نفت ایران در این زمینه موفق شده است تا ضمن افزایش رقم تولید نفت از 2 میلیون و 107 هزار بشکه در ابتدای دولت سیزدهم به رقم فعلی (حدود 3.4 میلیون بشکه در روز)، افزایش حدود 1.3 میلیون بشکه ای تولید نفت را محقق کند.
 
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر میزان خوراک پالایشگاه ها به هیچ عنوان در مقایسه با دو سال قبل تغییری نکرده است، یادآوری کرد: این موضوع بدان معناست که کل افزایش 1.3 میلیون بشکه ای تولید نفت، به صادرات اختصاص یافته و درآمدهای آن به اقتصاد کشورمان تزریق شده است.
 
معاون وزیر نفت با اشاره به حدود 90 میلیون بشکه نفت ذخیره شده بر روی آب در دولت قبل گفت: در دولت قبل، امکان فروش این نفت وجود نداشت؛ حال آنکه در دولت سیزدهم کل نفت مذکور به فروش رفته است که به معنای فتح بازارهای جدید صادراتی و افزایش سهم صادرات نفتی است.
 
خجسته‌مهر با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری و توسعه میدان‌های نفت و گاز با محوریت میدان‌های مشترک، کشف بازارهای جدید و افزایش صادرات نفت و گاز در دولت سیزدهم انجام شده است، متذکر شد: در ابتدای دولت سیزدهم ۴۶۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود داشت و صنعت نفت باید این کسری بودجه را جبران می‌کرد.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه به مطالبات دولت در خصوص شتاب بخشی در امر سرمایه گذاری و توسعه میادین نفتی و گازی به ویژه در حوزه میادین مشترک اشاره کرد و گفت: در این مورد در دولت سیزدهم موفق به امضای حدود چهار میلیارد دلار قرارداد شده ایم که البته بخشی از آن ها هم اکنون در فرآیند عقد قرارداد قرار دارند و تا پایان امسال نیز قراردادهای بزرگ و مهمی را امضا می‌کنیم.
 
وی متذکر شد: از این حجم قرارداد، سه قرارداد مربوط به میادین مشترک است.
 
ایجاد زیست بوم فناوری و نوآوری در خوزستان و استان های همجوار
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه خوزستان نقطه اتصال کشور و قلب تپنده اقتصاد نفتی کشور است، گفت: رشد اقتصادی و تولید کشور از خوزستان و دیگر استان‌های نفت‌خیز و گازخیزی است که عمدتا همجوار این استان هستند.
 
وی با بیان اینکه بین حکمرانی و راهبری مطلوب و حضور میدانی رابطه مستقیم وجود دارد، تأکید کرد: ۱۶ استان کشور درگیر عملیات تولید نفت و گاز هستند.
خجسته مهر تاکید کرد: نگاه مدیریتی شرکت ملی نفت ایران بر این مبناست که در استان خوزستان و استان های نفتخیز همجوار، زیست بوم فناوری و نوآوری را ایجاد کنیم که مبتنی بر 2 بخش عرضه و تقاضا خواهد بود.
 
امضای 2500 میلیارد تومان قرارداد و 30 میلیون یورو پروژه پژوهشی در خوزستان
 
معاون وزیر نفت در ادامه از اهمیت توانمندسازی بخش خصوصی در صنعت نفت خبر داد و گفت: در خصوص تولید بار اول در استان خوزستان، حدود 2500 میلیارد تومان قرارداد ساخت داخل با شرکت های توانمند داخلی در دست اجراست که تاکنون حدود 800 میلیارد تومان نهایی شده و باقی نیز در مرحله امضای قرارداد قرار دارند.
 
خجسته مهر اضافه کرد: در خصوص طرح های مطرح در استان خوزستان، حدود 30 میلیون یورو پروژه پژوهشی تعریف شده که از این میان بالغ بر500 میلیارد تومان پروژه  پژوهشی نیز با مراکز معتبر پژوهشی در حال اجراست.
 
به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در نقش پذیری دانش بنیان ها نیز، تعداد این شرکت ها از 150 شرکت به 700 شرکت افزایش یافته که رقم قابل توجهی است.
 
وی در ادامه از ضرورت راهبرد اثربخشی در اجرای طرح و پروژه های صنعت نفت سخن گفت و افزود: دراین حوزه باید به چهار نکته اهتمام ویژه ای داشت؛ اول انجام مطالعات و امکان سنجی اقتصادی پیش از انجام هر پروژه است که تحقق رهنمود رهبر معظم انقلاب در خصوص ارتقای بهره وری را در پی دارد.
 
وی اضافه کرد: مطلب دوم که عمدتا مربوط به خود صنعت نفت است، شامل تعیین محل هایی برای تست قطعات و تجهیزات ساخته شده است؛ چراکه برخی اوقات کارفرما مثلا به دلیل قیمت بالای تجهیز ساخته شده، امکان تست آن در یک چاه نفتی با بهره مالی پایین تر را مناسب تشخیص نمی دهد که این موضوع از معضلات مهمی است که باید در خصوص آن چاره اندیشی شود.
 
به گفته خجسته مهر، لازم است که برای ساخت قطعات و تجیهزات موردنیاز، به شکل سبدی و پرتفولیو اقدام شود و فرآیند تقاضا و ساخت تجهیزات در یک زنجیره ارزش انجام شود.
 
وی در ادامه به ضرورت اولویت بخشی به ساخت تجهیزاتی که اثربخشی بیشتری در تولید نفت و گاز دارند اشاره کرد و گفت: فرآیند ساخت تجهیزات صنعت نفت باید براساس نیازها و اولویت ها صورت گیرد و نباید شکل تقاضا محور داشته باشد.
 
بنابراین گزارش، چهاردهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان از صبح امروز (یکشنبه، ۲۴ دی‌ماه) در محل دائمی نمایشگاه های اهواز آغاز به کار کرده و تا روز چهارشنبه (۲۷ دی‌ماه) نیز ادامه خواهد داشت.
 
در این نمایشگاه تازه‌ترین دستاوردهای ساخت داخل در حوزه تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت معرفی خواهد شد.
۲۵ دی ۱۴۰۲
کد خبر : ۲,۰۶۳

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.